PROPEDEUTIKA I-II.

A Propedeutika főmodul a képzésben résztvevő, de szakvizsgával nem rendelkező pszichológusok, orvosok, fogorvosok és gyógypedagógusok számára kötelező. Ez, az összesen 115 órás modul, két almodulból tevődik össze: Propedeutika I. (Pszichopatológia és patopszichológia – 60 óra), Propedeutika II. (Pszichoterápiás és mélylélektani alapismeretek – 55 óra). A modul elvégzése a képzés első szakaszában ajánlott, de később is lehetséges, kivéve a mesterszakos hallgatóknak. A

Propedeutika I. és II. sikeres elvégzése a záróvizsga letételének feltétele a felnőtt – és a gyermekképzésben egyaránt.

Értékelés formája: szóbeli vizsga (tételsor alapján)

A képzési modul teljesítése alól mentesülnek a klinikai szakpszichológusok/jelöltek és pszichiáter szakorvosok bemutatott vizsgaigazolás esetén. 

Propedeutika I. (Pszichopatológia és patopszichológia almodul – 60 óra)

  • Bevezetés a klinikai pszichológiába és pszichopatológiába
  • Az idegrendszer fejlődési zavarai
  • Neurokognitív zavarok
  • Alvás-ébrenlét zavarok
  • Szkizofrénia spektrum és más pszichotikus zavarok
  • Bipoláris és kapcsolódó zavarok
  • Depresszív zavarok
  • Kríziselméletek
  • Gyász
  • Öngyilkosság
  • A személyiségzavarok általános diagnosztikai jellemzői
  • Személyiségzavarok – A csoport
  • Személyiségzavarok – B csoport
  • Személyiségzavarok – C csoport
  • Szorongásos zavarok
  • Kényszeres és kapcsolódó zavarok
  • Traumával és stresszorral összefüggő zavarok
  • Szomatikus tünet és kapcsolódó zavarok
  • Disszociációs zavarok diagnosztikája és pszichodinamikája
  • Diszruptív, impulzuskontroll- és viselkedészavarok
  • Szexuális diszfunkciók
  • Táplálkozási és étkezési zavarok
  • Szerrel kapcsolatos és addiktív zavarok
  • Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban I.  (Klasszikus pszichoanalitikus elméletek Normalitás és patológia gyermekkorban (Anna Freud) Fejlődésszempontú pszichopatológia, Életkori krízisek)
  • Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban II (Tükrözés funkciója a szelf fejlődés folyamatában, Mentalizáció, Neurotikus és viselkedészavarok gyermek- és serdülőkorban, Trauma, bántalmazás, elhanyagolás)
  • Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban III. ( Mentális retardáció, A fejlődés zavarai, disszociatív, affektív és pszichoszomatikus zavarok gyermekkorban)

Propedeutika II.  (Pszichoterápiás és mélylélektani alapismeretek – 55 óra)

A Propedeutika II. modul célja, hogy a résztvevők átfogó, rendszerezett bevezetést kapjanak a pszichodinamikus szemléletű pszichoterápia elméletébe, diagnosztikai kereteibe és klinikai alkalmazásába. A képzés a pszichoterápiás munka teljes ívét áttekinti – az első interjútól és anamnézisfelvételtől a terápia különböző szakaszain és kihívásain át a lezárásig – miközben kitér a pszichoanalitikus és tárgykapcsolati elméletek, a kötődéskutatás és a szelfpszichológia főbb irányzataira.

A modul hangsúlyos célja, hogy a résztvevők:

  • megértsék a pszichodinamikus gondolkodás alapfogalmait és klinikai jelentőségét,
  • elsajátítsák a diagnosztikai és terápiás kapcsolatépítés kulcselemeit,
  • betekintést nyerjenek a személyiségfejlődés, a korai kapcsolatok és a transzgenerációs hatások pszichodinamikájába,
  • tudatosan kezeljék a terápiás kereteket, határokat és etikai kérdéseket.

A tematikában a klasszikus és modern pszichoanalitikus szerzők (Freud, Ferenczi, Klein, Mahler, Winnicott, Stern, Bowlby, Kohut, Kernberg), valamint a kortárs kutatások és terápiás modellek integráltan jelennek meg, biztosítva a hallgatók számára a pszichodinamikus szemlélet mélyebb megértését és gyakorlati alkalmazhatóságát.

Értékelés formája: online tesztvizsga

Hiányzás: A képzés teljes, 100%-os részvétellel fogadható el. A térítésmentes pótlásra kizárólag a következő évben van lehetőség.

 

Tematika

 

Téma

Oktató

1

Bevezetés a pszichoterápiába

Dr. Borbély Ádám

2

Az első interjú fajtái és az anamnézis helye és jelentősége a terápiás folyamatban

Tóth Melinda

3

Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis, Budapesti iskola és Jung analitikus pszichológiája

Dudás Beáta

4

Melanie Klein elmélete és a korai pszichés fejlődés tárgykapcsolati megközelítése

Margaret Mahler és a szeparáció–individuáció elmélete

Dr. Szél Erzsébet PhD

5

Donald Winnicott és Daniel Stern – A korai kapcsolatok és az énfejlődés pszichodinamikája

Dr. Szél Erzsébet PhD

6

Kötődéselméletek – Bowlby-tól a modern kötődéskutatásig

Kötődés, mentalizáció és episztemikus bizalom: Az emberi kapcsolatok belső dinamikája

Dr. Szél Erzsébet PhD

 

7

Identitás és szelf pszichológiája, az észak amerikai tárgykapcsolati alkotók

Dudás Beáta

8

A terápia kezdeti szakasza

Guti Kornél

9

A terápia munkafázisa

Dr. Borbély Ádám

10

A rendszer- és transzgenerációs szemlélet alapjai. Transzgenerációs traumák a napjainkban tapasztalt tünetek hátterében.

Tóth Melinda

11

A terápiás folyamat “kalandjai”

Guti Kornél

    A képzés oktatói:

    Propedeutika I.

    Bálint Brigitta neuropszichológiai szakpszichológus, pszichoterapeuta–jelölt

    Dr. Borbély Ádám pszichoterapeuta pszichiáter szakorvos

    Dudás Beáta klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta-jelölt

    Guti Kornél pszichoterapeuta klinikai szakpszichológus

    Kácsándi Elvira klinikai szakpszichológus, kiképző pszichoterapeuta

    Majsainé Szénási Tímea pedagógiai szakpszichológus, klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta–jelölt

    Nagy Brigitta klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta

    Propedeutika II.

    Dr. Borbély Ádám pszichoterapeuta pszichiáter szakorvos

    Dudás Beáta klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta-jelölt

    Guti Kornél pszichoterapeuta klinikai szakpszichológus

    Dr. Szél Erzsébet pszichoterapeuta klinikai szakpszichológus

    Tóth Melinda klinikai szakpszichológus