Terápiás előtanulmányok (Propedeutika)
A Terápiás előtanulmányok modul a képzésben résztvevő, de szakvizsgával nem rendelkező pszichológusok, orvosok, fogorvosok és gyógypedagógusok számára kötelező. Ez, az összesen 100 órás modul, három almodulból tevődik össze: Pszichopatológia és patopszichológia (55 óra), Mélylélektani alapismeretek (20 óra), Pszichoterápiás alapismeretek (25 óra). A modul elvégzése a képzés első szakaszában ajánlott, de később is lehetséges. A modul szóbeli vizsgával zárul, melynek sikeres elvégzése a záróvizsga letételének feltétele a felnőtt – és a gyermekképzésben egyaránt.
Pszichopatológia és patopszichológia almodul (55 óra)
- Bevezetés a klinikai pszichológiába és pszichopatológiába
- Az idegrendszer fejlődési zavarai
- Neurokognitív zavarok
- Alvás-ébrenlét zavarok
- Szkizofrénia spektrum és más pszichotikus zavarok
- Bipoláris és kapcsolódó zavarok
- Depresszív zavarok
- Kríziselméletek
- Gyász
- Öngyilkosság
- A személyiségzavarok általános diagnosztikai jellemzői
- Személyiségzavarok – A csoport
- Személyiségzavarok – B csoport
- Személyiségzavarok – C csoport
- Szorongásos zavarok
- Kényszeres és kapcsolódó zavarok
- Traumával és stresszorral összefüggő zavarok
- Szomatikus tünet és kapcsolódó zavarok
- Disszociációs zavarok diagnosztikája és pszichodinamikája
- Diszruptív, impulzuskontroll- és viselkedészavarok
- Szexuális diszfunkciók
- Táplálkozási és étkezési zavarok
- Szerrel kapcsolatos és addiktív zavarok
- Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban I. (Klasszikus pszichoanalitikus elméletek Normalitás és patológia gyermekkorban (Anna Freud) Fejlődésszempontú pszichopatológia, Életkori krízisek)
- Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban II (Tükrözés funkciója a szelf fejlődés folyamatában, Mentalizáció, Neurotikus és viselkedészavarok gyermek- és serdülőkorban, Trauma, bántalmazás, elhanyagolás)
- Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban III. ( Mentális retardáció, A fejlődés zavarai, disszociatív, affektív és pszichoszomatikus zavarok gyermekkorban)
Mélylélektani alapismeretek (20 óra)
- Pszichodinamikus alapfogalmak, alapismeretek
- Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis
- Jung analitikus pszichológiája
- A fejlődés pszichoszociális megközelítése
- Fejlődési én-pszichológia (Mahler fejlődési modellje)
- A tárgykapcsolat-elmélet I. (alapfogalmak)
- A Kleini-Bioni modell
- Winnicott hatása a tárgykapcsolati elméletek alakulására
- Kohut szelffejlődési elmélete a nárcizmusról
- Kernberg elméleti kerete a patológiák értelmezéséhez
- Kötődéselmélet
- A modern csecsemő kutatás eredményei (Stern)
- Mentalizáció
Pszichoterápiás alapismeretek (25 óra)
- A pszichoterápia fogalma, céljai és feltétele, A pszichoterápia hatótényezői
- A terápiás kapcsolat általános jellemzői és fajtái
- A dinamikus pszichoterápiák jellemzői
- Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: empátia, tükrözés, feltétel nélküli elfogadás gyakorlása „empátialabor” keretében
- A terápiás folyamat, a terápia szakaszai
- A pszichoterápiás kivizsgálás
- Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: az első interjú (például a próbaértelmezés) gyakorlása
- A terápiás szerződés tartalma és a terápiás szövetség jellemzői
- Terápiás keret jelentősége, jellemzői és problémái
- Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: a módosult tudatállapot létrehozásának technikái
- A munkafázis jellegzetességei és nehézségei
- Kapcsolati dinamika a terápiás folyamatban
- Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: a módosult tudatállapot létrehozásának technikái.
- Terápiás intervenciók
- A mentalizációt elősegítő intervenciók a pszichoterápiában
- A terápiás változást elősegítő stratégiák
- Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: mentalizációt fejlesztő technikák gyakorlása. Páros munka