Terápiás előtanulmányok (Propedeutika)

A Terápiás előtanulmányok modul a képzésben résztvevő, de szakvizsgával nem rendelkező pszichológusok, orvosok, fogorvosok és gyógypedagógusok számára kötelező. Ez, az összesen 100 órás modul, három almodulból tevődik össze: Pszichopatológia és patopszichológia (55 óra), Mélylélektani alapismeretek (20 óra), Pszichoterápiás alapismeretek (25 óra). A modul elvégzése a képzés első szakaszában ajánlott, de később is lehetséges. A modul szóbeli vizsgával zárul, melynek sikeres elvégzése a záróvizsga letételének feltétele a felnőtt – és a gyermekképzésben egyaránt.

 

Pszichopatológia és patopszichológia almodul (55 óra)

  • Bevezetés a klinikai pszichológiába és pszichopatológiába
  • Az idegrendszer fejlődési zavarai
  • Neurokognitív zavarok
  • Alvás-ébrenlét zavarok
  • Szkizofrénia spektrum és más pszichotikus zavarok
  • Bipoláris és kapcsolódó zavarok
  • Depresszív zavarok
  • Kríziselméletek
  • Gyász
  • Öngyilkosság
  • A személyiségzavarok általános diagnosztikai jellemzői
  • Személyiségzavarok – A csoport
  • Személyiségzavarok – B csoport
  • Személyiségzavarok – C csoport
  • Szorongásos zavarok
  • Kényszeres és kapcsolódó zavarok
  • Traumával és stresszorral összefüggő zavarok
  • Szomatikus tünet és kapcsolódó zavarok
  • Disszociációs zavarok diagnosztikája és pszichodinamikája
  • Diszruptív, impulzuskontroll- és viselkedészavarok
  • Szexuális diszfunkciók
  • Táplálkozási és étkezési zavarok
  • Szerrel kapcsolatos és addiktív zavarok
  • Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban I.  (Klasszikus pszichoanalitikus elméletek Normalitás és patológia gyermekkorban (Anna Freud) Fejlődésszempontú pszichopatológia, Életkori krízisek)
  • Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban II (Tükrözés funkciója a szelf fejlődés folyamatában, Mentalizáció, Neurotikus és viselkedészavarok gyermek- és serdülőkorban, Trauma, bántalmazás, elhanyagolás)
  • Pszichopatológia gyermek- és serdülőkorban III. ( Mentális retardáció, A fejlődés zavarai, disszociatív, affektív és pszichoszomatikus zavarok gyermekkorban)

 

Mélylélektani alapismeretek (20 óra)

  • Pszichodinamikus alapfogalmak, alapismeretek
  • Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis
  • Jung analitikus pszichológiája
  • A fejlődés pszichoszociális megközelítése
  • Fejlődési én-pszichológia (Mahler fejlődési modellje)
  • A tárgykapcsolat-elmélet I. (alapfogalmak)
  • A Kleini-Bioni modell
  • Winnicott hatása a tárgykapcsolati elméletek alakulására
  • Kohut szelffejlődési elmélete a nárcizmusról
  • Kernberg elméleti kerete a patológiák értelmezéséhez
  • Kötődéselmélet
  • A modern csecsemő kutatás eredményei (Stern)
  • Mentalizáció

 

Pszichoterápiás alapismeretek (25 óra)

  • A pszichoterápia fogalma, céljai és feltétele, A pszichoterápia hatótényezői
  • A terápiás kapcsolat általános jellemzői és fajtái
  • A dinamikus pszichoterápiák jellemzői
  • Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: empátia, tükrözés, feltétel nélküli elfogadás gyakorlása „empátialabor” keretében
  • A terápiás folyamat, a terápia szakaszai
  • A pszichoterápiás kivizsgálás
  • Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: az első interjú (például a próbaértelmezés) gyakorlása
  • A terápiás szerződés tartalma és a terápiás szövetség jellemzői
  • Terápiás keret jelentősége, jellemzői és problémái
  • Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: a módosult tudatállapot létrehozásának technikái
  • A munkafázis jellegzetességei és nehézségei
  • Kapcsolati dinamika a terápiás folyamatban
  • Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: a módosult tudatállapot létrehozásának technikái. 
  • Terápiás intervenciók
  • A mentalizációt elősegítő intervenciók a pszichoterápiában
  • A terápiás változást elősegítő stratégiák
  • Pszichoterápiás alapkészségek gyakorlása: mentalizációt fejlesztő technikák gyakorlása. Páros munka